Dag 16 mooie fietsdag naar Vendome

27 juni 2015 - Vendôme, Frankrijk

Het is 18.35 uur en ik zit in de lounge van hotel Vendome. Jan en ik hebben al door het stadscentrum gewandeld en op een zonnig terrasje iets gedronken. Ook hebben wij al een restaurantje uitgezocht waar wij straks gaan eten.

Vanmorgen ging de telefoonwekker om 08.30 uur. Jan had de wekker een half uur later gezet. Een half uurtje langer uitslapen hadden wij wel verdient na onze inspanningen van die dag. Gisterenavond was het ook wat later geworden. Wij gingen pas tegen twaalf uur naar onze kamer. Er was een jaren 80 muziek feestje in het hotel. Dat was heel gezellig. Ik heb zelfs nog een cocktail gedronken.

Tegen 09.45 uur vertrokken wij uit het hotel. Eerst kocht Jan croissantjes bij een bakker. Daarna zijn we op een terras koffie gaan drinken.

Toen we er klaar voor waren zijn we op de fiets gestapt voor de fietstocht naar Vendome. Vandaag hadden we geen briefje met te volgen straatnamen omdat we aan de route van boekje 1 zaten. Na ons eerste straatje gingen we naar het volgende straatje. In het boekje staat: einde omlaag. Nou dat was echt omlaag. We stonden boven aan de weg en keken over een keiege straat naar beneden. Deze keer zie Jan: ik ga deze weg niet naar beneden nemen. En als Jan dat al zegt, dan doe ik het ook niet. Dus google maps erbij om te kijken of er nog een andere weg naar beneden was om op de D 111-4 naar Douy te komen. Een meneer zag ons zo bezig zijn en kwam naar ons toe. In het Frans sprak hij ons aan. Ik zei: English please. De meneer ging over in het Engels. Hij wees ons de autoweg naar beneden. Deze weg was minder stijl en met veel onoverzichtelijke bochten. Teveel haarspeld bochten. Jan is de weg naar beneden gefietst. Vandaag heb ik voor het eerst de weg naar beneden gelopen.  Daarna een kort klimmetje van een paar meters naar boven gelopen en zo stonden we aan de D111-4.

Omdat we de weg niet vanaf het begin hadden genomen wisten we niet welke kant we op moesten fietsen naar Douy. Ik zag 2 bepakte fietsers de weg omhoog fietsen. Op hun fietskleding herkende ik overduidelijk de kleuren van de Nederlandse vlag. Ik riep: gaan jullie naar Douy. Naar Santiago riep een van de heren. Dat is ook het goede antwoordt zei ik. Tegen Jan zei ik we moeten die kant op, van die 2 fietsers. Dit was een aardige klim omhopog. Ik heb het ook gelopen.  Boven aan de weg vond ik het tijd voor een pauze om bij te komen.

Na ongeveer een kwartier reden we weer verder. We fietsten volgens de aanwijzingen in het boekje en reden van dorpje naar dorpje en soms zelfs een stadje. We fietsten door goudgele graanvelden en soms een zonnebloemenveldje. We hebben enkele kilometers door een bosrijk gebied langs de rivier de Loire gefietst. Dat vond ik heel fijn. Ik merk dat fietsen in een natuurrijke omgeving mij goed doet. Ik zag een hertje de straat oversteken. Jan wilde een foto van het hertje maken. Echter, het hertje was weg. Toen ik voorbij fietste zag ik nog net 2 hertenoortjes boven het gele graan uitsteken. En plotseliing, hup, hup, hup maakte het hertje zich uit de voeten.

Ik had vandaag een goede fietsdag. Er waren op het begin na, geen vreselijke klimmetjes meer op de route. De meeste klimmetjes die er volgden heb ik fietsend kunnen doen. Ook hebben we de route bijna geheel foutloos uit het boekje gefietst. Bij St. Ouen ging het even verkeerd.  In het boekje staat: bij St. Ouen, over spoor, 100m, na kerk linksaf  Rue Rocheboyer,  driesprong middenweg omhoog, Rue Rocheboyer. Jan fietste vooraan en ging bij de driesprong rechterweg omhoog, verkeerde straat  in.

Zoals gewoonlijk bij een klimmetje is Jan al eerder boven aan de weg. Dus toen ik bij hem was zei ik: gaan we goed?  Jan keek om zich heen en zag een andere straatnaam staan. Nee volgens mij niet zei hij, want deze straat heet anders. ja, zeil ik, volgens mij hadden we de andere weg omhoog moeten nemen.Gelukkig hoefden we niet al te ver terug te fietsebn. Wat we net omhoog gefietst waren konden we heel snel naar beneden fietsen. Waarna we weer aan een klimmetje konden beginnen. We fietsten weer langs de Loire. Jan maakte nog een foto. Na ongeveer een kwartiertje kwamen we Vendome binnen fietsen. Het was tegen 14.45 uur.

We fietsten naar het centrum en gingen op zoek naar een hotel. Ik zag hotel Vendome, we fietsen ernaar toe. Jan ging naar binnen. Even later kwam hij naar buiten. Er waren kamers van 75 euro of 90 euro. Dat vonden we een beetje duur. Dus fietsten we verder op zoek naar andere hotels. Ook hotels die in het boek staan aangegeven. Echter, of er was geen plaats meer, of we konden 102 euro betalen voor 1 nacht inclusief verplicht ontbijt. Ik zei tegen Jan, laten we maar terug gaan naar hotel Vendome en daar een kamer huren. Dat hebben we ook gedaan. De kamer is de prijs waard en het bed is goed.

Morgen gaan we richting Tours.

We houden contact.

Liefs,

Wendy en Jan

1. Querida:
    27 juni 2015
    Daaaaaag ouders fijn om te horen, dat jullie het gisteren zo gezellig hebben gehad! En dat het vandaag zo goed ging dikke kus Q,M en D.Y
  2. Thea:
    27 juni 2015
    Hoi Jan en Wendy Is elke dag spannend wat jullie nu weer mee maken!
    Is ook fijn in de natuur te fietsen, daarom blijven wij maar in het Gooi lol
    Hele fijne avond lekker uitrusten en morgen weer op pad , groetjes van Erwin en Thea
  3. Dick en Carmen van Veen:
    28 juni 2015
    Hallo Jan en Wendy weer twee mooie dagen met plezierb gelezen.wij hebben het ook druk een nieuw hek om de tuin met veel hulp in een dag klaar Mariano Dirk Owe Alex en Marc en nog een paar deat ging heel goed .ik heb bij Owe en Marina rood dier gedronken en op jullie geproost. nog veel fiets plezier groetjes van ons xxxxxx