Naar Aalst

15 juni 2015 - Aalst, België

We zijn vanmorgen tegen 10.00 uur vertrokken uit Antwerpen.

Gisterenavond hadden we de straten opgeschreven die we moesten fietsen om richtiing Aalst te gaan. Dat heeft geholpen. Een enkele keer een straatje te ver gefietst, maar verder geen noemenswaardige perikelen.

We fietsten langs een electronica winkel en Jan wilde wat informatie vragen over een fietsrouteplanner. Dit heeft ongeveer een half uur geduurd. We zochten naar een kabel voor de MIO fietsrouteplanner zodat die aangesloten kon worden op mijn tablet, voor de nodige uploads. Ze koonden ons helaas niet helpen aan een kabeltje.

We vervolgden onze weg verder. Het was een andere route dan gisteren. Het fietspad was langs de autoweg en de vrachtwagens denderden voorbij. Ik moest extra opletten dus en dat deed ik ook. Al had ik groenlicht voor de fiets en de vrachtwagen moest linksafslaan bleef ik toch wachten. Meestal seinde de chauffeur wel dat ik door kon fietsen.

Zo fietsten we door tot we in het plaatsje Boom aankwamen. Daar moesten we de Schelde over. Het was nog een heel gedoe om erachter te komen hoe en waar we de Schelde over moesten. Uiteindelijk kwamen we er na wat aanwijzingen. We konden met de boot over. Deze was gratis en vaarde om het half uur. Jan wilde zolang niet wachten. Er was ook een trap omhoog naar de brug over de Schelde. Jan besloot dat hij de fietsen met bepakking en al de trap op zou tillen, want hij wilde niet wachten op de boot. Zo gezegd, zo gedaan.

We vervolgden onze weg verder en gingn richting Willebroek. In Willebroek wilde Jan een fietsroutekaart kopen bij de plaatselijke boekhandel. Ze hadden alleen een kaart van Willebroek. Daar kwamen we niet mee verder.

We fietsten verder en kwamen in Puurs aan. In Puurs raakten we een beetje  verdwaald. We vroegen aan een meneer hoe we op de N 177 richting Aalst konden komen. Deze aardige meneer verontschuldigde zich eerst voor de slechte fietsroute aanwijzingen in Belgie. Zelf ging hij altijd naar Nederland om te fietsen, want bij ons zijn de fietsroutes goed aangegeven. Ik zei tegen hem dat ik mij nu realiseer hoe blij ik ben met de fietsroutebordjes in Nederland. Hij was het grondig met me eens. Hij adviseerde ons om niet de route lags de N 177 te fietsen. Dat was een zeer gevaarlijke route voor fietsers. Het fietspad was slecht en liep pal langs de autoweg. Hij adviseerde ons om door de dorpjes heen te fietsen richting Dendermonde. In het plaatsje Sint Amande zouden we het fietspad langs de rivier de Schelde moeten volgen. We volgden dit advies op en fietsten een mooie route langs de Schelde. Het ging goed tot we bij een plaatsje Briel aankwamen waar het fietspad ophield. Er was wel een dijk. We vroegen aan iemand of we daarover heen konden fietsen en die zij dat het niet kon

We fietsten door Briel heen en vroegen af en toe de weg richting Aalst. Uiteindelijk kwamen we op de goede weg richting Aalst, alleen dit was de fietsroute langs de autoweg. We fietsten over een brug over de rivier de Dender. Beneden aangekomen bleek dat je de route naar Aalst ook kon fietsen langs de rivier. Dat deden we. Tegen 16.40 uur kwamen we aan In Aalst.

In Aalst aangekomen moesten we nog een slaapgelegenheid zoeken. We vonden een plek in Hotel De La Gare.

Nadat we ingechekt hadden zijn we naar het postkantoor gegaan. De Belgische mevrouw die ons gisteren verschrikt aankeek vanwege onze bagage heeft me aan het denken gezet. We hebben een doos gekocht bij het postkantoor en morgen gaat minimaal de helft van mijn bagage terug op de post naar Amsterdam. Ook Jan gaat zijn bagage flink halveren.

Ik drink nu een rood fruitig biertje op het terras voor het hotel. Jan heeft een jupiler. biertje.

Morgen gaan we richting Geraardsbergen. Voor onze wielrenvrienden en familie: Jan zegt dat hij gaat proberen om de muur van Geraardsbergen op te fietsen.

Tot morgen

Liefs,

Wendy en Jan

1. Niels:
    15 juni 2015
    Dat is een pittig Muurtje hoor nu jullie lichter zijn zal dat zeker schelen in de enorme inspanning!
  2. Los M's:
    15 juni 2015
    Fijn dat er vandaag niet zoveel om gereden is. Waneer is jullie eerste rustdag? Liefs 4M's
  3. Tineke:
    15 juni 2015
    Nog effe en dat word het 5 kg. Wendy! Grappig dat jullie onderweg al leren. Helmpie op doen hoor! Sinds wanneer drink jij bier Wendy? Dat biedt perspectief.
    Ha Jan effe een rustdag inlassen man! Ook effe rondkijken en op terrasje hangen
  4. Yannick:
    15 juni 2015
    Zo de bagage terug toe maar, wel handig om te weten wanneer ik deze in ontvangst kan nemen, niet te veel van dat rode bier drinken he Ma, zometeen komen jullie in een bui op het idee om ook terug te fietsen.
  5. Marinal Lobato:
    15 juni 2015
    zus jij kan mooi raporteren.jullie zijn lekker bezig.WEn houdt je hoofd erbij....Jan gaat die muur niet trotseren..ik mis je maar je hoeft niet zo snel naar huis te komen.geniet van jullie biertjes..Proost.daaglijks kijk ik uit naar je verslag ..prachtig.Succes morgen. soso Lobie..Marina en consorte
  6. Roxanne:
    lieve Jan en Wendy
    Ik blijf jullie volgen, heel spannend
    pffff goed plan om jullie bagage te halveren, je zult het echt merken.
    veel liefs, Roxanne
  7. M.de M:
    15 juni 2015
    Fijn dat het allemaal goed gaat en dat je nu rosé biertjes lust. ...dat wordt de kroeg in in Leiden want ik vind ze ook erg lekker! !
    Veel fietsplezier morgen maar weer! !
  8. Wim:
    15 juni 2015
    Na een hele dag fietsen ook nog zo uitgebreid verslag doen van wat je meemaakt.
    Je moet de energie maar hebben....
    En die heb je gelukkig.

Succes in de volgende etappe!
  9. Vera Jonker:
    15 juni 2015
    We genieten van jullie verhalen. Eigenlijk kan je nooit verkeerd rijden. Het duurt alleen wat langer voordat jullie in santiago zijn
    . Morgen weer lekker fietsen.
  10. Otto Pasteuning:
    15 juni 2015
    De muur van Geraardsbergen daar heeft mijn zoon Jules zich in 2011 op stukgereden. Het is keistijl dus je bent gewaarschuwd 20%
    Hebben jullie geen routeboekje van Santiago di Compostela?
    Dat scheelt een hoop omrijden en je komt ook niet langs de grote weg.
    PS Ben de partner van Vera en heb in 2011 de tocht samen met mijn zoon gefietst tot aan de Spaanse grens.
    Bonne route!
  11. Joost ter Waarbeek:
    16 juni 2015
    Leuk om jullie verhalen te lezen. Gelukkig mag Jan niet op de muur komen met de fiets want dat is echt een muur. Maar je kan er vlak langs fietsen. Daar is ook een leuke B&B, de Wambashoeve. Ik lees dat jullie veel moeten zoeken. Maar jullie hebben toch de boekjes van Sweerman? Veel groeten en succes, Joost
  12. Dick en Carmen van Veen:
    16 juni 2015
    wat schrijf je leuk heerlijk om het te lezen groetjes Dick en Carmen.
  13. Annette:
    16 juni 2015
    Je blog leest als een roman! Kijk nu alweer uit naar de volgende.
    Jan pas op met de Belgische kasseitjes. XX