Dag 10 Rustdag

21 juni 2015 - Compiègne, Frankrijk

We hebben vandaag om 09.00 uur ontbeten. Het was een simpel doch goed ontbijt. Eindelijk een lekkere grote kop koffie met warme melk. De eigenaresse van het hotel en haar dochter verzorrgden het ontbijt. We hadden croissants, stokbrood, boter en diverse soorten jams.

Aan de ontbijttafel zaten er nog andere hotelgastten. Zij hadden hun ontbijt al genuttigd. Na ongeveer 10 minuten nog met de eigenaresse gebabbeld te hebben namen zij afscheid van elkaar en gingen weg. de eigenaresse had nu tijd voor ons. In het Engels  vroeg zij of we meer brood en koffie wilden. Er stond nog genoeg voor ons op tafel, dus dat was niet nodig. Toen vroeg ze aan ons waar wij vandaan kwamen. Amsterdam zeiden wij. Oh zei ze, ik wil graag een keer samen met mijn dochter naar Amsterdam fietsen. Ondertussen was haar dochter in de deur opening van het keukentje gaan staan. Toen haar moeder haar wens naar ons toe uitte om met haar dochter naar Amsterdam te fietsen, begon de jonge dame nee, met haar hoofd te schudden. Haar moeder vroeg hoeveel kilometers wij per dag fietsten en wanneer wij vertrokken waren uit Amsterdam. Wij fietsen ongeveer 60 km per dag zeiden wij en we zijn op 12 juni vertrokken. Nou zei de moeder tegen de dochter als wij 30 km per dag fietsen kunnen wij dat toch ook met gemak halen. De jonge dame keek haar moeder aan en bleef resoluut nee schudden met haar hoofd.

Ik vroeg aan de eigenaressen of het mogelijk was om nog een dag erbij te boeken. We konden zelfs een week erbij boeken als we wilden. Een dag extra was voldoende zei ik. Ze vertelde ons dat er vandaag festiviteiten zijn in Compiegne. Het is vaderdag en er zijn overal in het centrum muziekpodia. Ook is er in de stad een tentoonstelling van een bekende kunstenaar die grote sculpturen maakt.

Ik vroeg aan de eigenaresse of het mogelijk was wat kleding te wassen, natuurlijk zal ik ervoor betalen. Zij gaf mij een wasmand en ik kon mijn wasgoed aan haar geven.

Na het ontbijt hebben wij het rustig aan gedaan. Het was een beetje bewolkt maar ik had op buienradar gezien dat het in de middag zonnig weer zou worden. Tegen 15.00 uur gingen wij op de fiets naar het centrum. De meeste festiviteiten zouden tussen 18.00 uur en 20.00 uur starten.

We wandelden door het centrum en een park. ook dronken we ergens een kopje koffie en een biertje. Jan is nog bij twee kerken naar binnen gegaan om een stempel te vragen voor ons pelgrimspaspoort. Echter, er was niemand die in het kantoor kon om een stempel voor ons te halen. We besloten onze fietsen terug te brengen naar het hotel omdat het steeds drukker werd in het centrum.

Bij het hotel aangekomen lunchten wij eerst nog even waarna wij wandelend terugkeerden naar het centrum van Compiegne. Het was er inmiddels erg druk. Er waren verschillende muziekpodia en verschillende muziekstijlen, door elkaar heen. Soms overstemden zij elkaar.

Bij een kraampje kochten wij brood en een bakje gebraden kippenvleugels. Op een bankje aan de reu de Napoleon aten wij ons broodje en zat ik van mijn kippenvleugeltjes te genieten.

Ik had gezien dat ze bij een Heineken kraam rood bier verkochten. Ik had daar wel trek in. Toen ik bij de kraam kwam zag ik dat zij eerst rode vruchtensiroop in een bekertje deden en daarna werd het bekertje gevuld met bier van de tap. Ik hoefde geen rood biertje meer.

We hebben nog wat rondgelopen en hebben bij enkele bandjes naar de muziek staan luisteren. Daarna zijn we weer naar het hotel toe gelopen.

Morgen gaan wij richting Clermont.

Liefs,

Wendy en Jan

1. Ed:
    21 juni 2015
    Leuk, dat je zelfs óp en óver een vrije dag zo gezellig schrijft! En dat 'rode' biertje is een 'Tango'. Grenadine en pils.... Voor wie het lekker vindt :) Groet!
  2. Wim:
    Hoi samen,

Zal wel lekker geweest zijn, niet hoeven fietsen (ook al doe je dat omdat je het zelf wilt).

Sinds jullie vertrokken zijn durf ik echt niet meer te klagen over 'wind tegen' als ik die enorme afstand van of naar het station fiets. Bijna een heel kwartier.
    Want dan denk ik meteen aan jullie, die waarschijnlijk ook wel eens klagen, maar dan met reden.

Geniet van de omgeving en mensen.

Groet,

Wim
  3. Querida:
    22 juni 2015
    Hey liefste ouders, klinkt gezellig en lekker zo een rust dag. Vandaag weer de fiets op. Zet hem op
  4. Thea:
    22 juni 2015
    heerlijk zo'n vrije dag, morgen er weer tegen aan, veel succes met het fietsen en voorzichtig!