Dag 19 Royan

30 juni 2015 - Royan, Frankrijk

Vanmorgen hebben we om 10.30 uur uitgecheckt in hotel Rosny. Onze bagage konden we veilig opbergen in de kluis. Daarna gingen we het centrum in om te ontbijten. Het was vandaag een zeer warme dag.  We hebben het rustig aangedaan. deels omdat we de tijd hadden, maar ook vanwege het zeer warme weer.

Na het ontbijt zijn we naar het postkantoor gegaan om een doos te kopen. Doos maat XL, maximaal 7 kg hebben we gekocht. Gisterenavond hebben we onze bagage nog eens goed nagekeken. Met name Jan zijn tas was nog aan de zware kant. Jan had een tasje bij zich met diverse materialen om de fiets te repareren als er wat stuk ging. Dit tasje was aan de zware kant. We hebben besloten deze gereedschapstas terug te sturen. Als de fiets stuk gaat zullen we toch naar een fietsenmaker moeten gaan. Hoe minder gewicht, hoe beter. Nadat we het pakket gepost hadden, zijn we gaan wandelen in het centrum van Tours. We hebben op een terrasje gezeten en hebben wat gegeten en gedronken. Ook hebben we via booking.com een hotel gereserveerd. Omdat we later dan de inchecktijd zouden aankomen heb ik een mail gestuurd met onze aankomsttijd en gebeld naar het hotel om dit nogmaals te bevestigen. Het was geen probleem dat we wat later kwamen.

Tegen 16.00 uur hebben we onze bagage gepakt en de fietsen. We hebben afscheid genomen van de hoteleigenaar en zijn receptioniste. Het zijn zeer vriendelijke en servicegerichte mensen.  Daarna zijn we naar het treinstation van Tours gelopen.

Op het station heb ik nog informatie ingewonnen over hoe ik kan zien welke trein we moeten hebben en hoe de tickets afgestempeld moeten worden. Om 17.00 uur zaten we in de trein die om 17.26 uur zou vertrekken. We zaten op de plek welke speciaal voor fietsen is, met een lage instap. We moesten maar 1 halte met deze trein. Daarna hadden we een kwartier de tijd om over te stappen. Op station St. Pierre des Cor moesten we overstappen op de TGV trein naar Bordeaux.

De trein vertrok met 6 minuten vertraging. Voor station St. Pierre des Cor bleef de trein ook enkele minuten stilstaan. Op de deur bij de fietseningang stond een sticker dat de deur stuk was. Er was geen uitgang. Een jongeman vroeg aan de voorbijkomende conductrice of de uitgang langs het perron, aan de kant van de stukkende deur was. De conductrice zei ja. We moesten dus een andere uitgang nemen. Dat betekende trappetje op met de fietsen. Door 2 automatisch dichtgaande deuren proberen te komen met je fiets en fietstassen. Daarna ook nog door de compartimenten met de smalle gangen. De fietstassen die steeds vast bleven zitten aan de leuningen van de stoelen. gelukkig hielpen de passagiers een handje om vooruit te komen. Toen de trein langs het perron stopte bleek het allemaal niet nodig te zijn geweest, want de trein kwam op een ander perron binnen en aan de kant waar de deur gewoon open kon gaan.

We hadden nog 4 minuten om over te stappen naar de TGV riching Bordeaux. Trappetje af en trappetje op. Gelukkig was er een aardige jongeman die mij hielp. Wij hadden gereserveerde fietsplekken en moesten daarvoor op de goede plek op het perron staan. Deze jongeman heeft mijn tickets bekeken en mij aangewezen waar we op het perron moesten staan met de fietsen. Inmiddels kwam de TGV binnen rijden. Deze trein heeft helemaal geen lage instap voor de fietsen. Het was trappetje op en in een smalle ingang nog een keer trappetje op. In het compartiment waar we zaten moesten we de fietsen aan de zijkant plaatsen. We hadden stoelnr. 25 en 26. Het compartiment was op 1 slapende man, verder leeg. De reis zou 1 uur en 36 minuten duren tot aan onze volgende overstap, station Angouleme.

Op station Angouleme hadden we een wachttijd van 1 uur. Op een terras bij het station hebben we wat gegeten en gedronken. Tegen 20.15 uur zijn we met de fietsen naar het goede perron gegaan. Trappetje af en trappetje op. Er waren geen liften. De trein naar Royan zou om 20.38 uur komen.

Toen we op het perron zaten belde een meneer van het hotel Jan op. Hij sprak geen Engels, en wij geen Frans. Het ging over de latere inchecktijd. Echter, we begrepen er niets van. In het Engles zei ik maar dat we op de trein naar Royan wachten.

De trein naar Royan kwam op tijd. Het was een trein met lage instapplek voor fietsen. De reis naar Royan duurt 1 uur en 3 kwartier. Het landschap zag er nu amders uit. Overal wijnranken en soms zonnebloemenvelden. De trein stopte ook in het plaatsje Cognac.

Tegen 22.15 uur kwamen we in Royan aan. Het hotel hadden we speciaal zo dicht mogelijk bij het treinstation gezocht.  Jan deed meteen google maps aan en we fietsten er in 1 keer naar toe. Binnen 10 minuten waren we bij het hotel. We hebben een nette kamer. Ik heb wel eerst alle muggen in de kamer weggewerkt. Dat viel me meteen op toen ik hier in Royan uitstapte. Ik werd meteen door muggen geprikt.

Ik weet nog niet wat de planning voor morgen is. Daar informeer ik jullie nog over.

We spreken elkaar.

Liefs,

Wendy en Jan

1. Querida:
    1 juli 2015
    Zo te horen is met de trein gaan ook en hele beleving Dikke kus
  2. Thea:
    1 juli 2015
    Jeetje zeg met de trien is ook niets word je doodmoe van dat gesjouw ,maar gelukkig is alles goed gekomen, heerlijk al die muggen maar die zijn nu tenziele , fijne dag morgen en succes
  3. Dick en Carmen van Veen:
    1 juli 2015
    Met de trein lijkt het ook wel een hele tour met trapje op en af maarhet is allemaal gelukt gr. xxxxxx