Dag 5 Ath

16 juni 2015 - Aat, België

Vandaag is onze dag anders verlopen dan gepland. Ik ga nu eerst de ochtend gebeurtenissen aan jullie vertellen.

Gisteren hadden we een doos gekocht bij het postkantoor. Wij dachten dat deze doos wel groot genoeg zou zijn voor al onze overtollige spullen. Helaas was de doos te klein. Dus Jan is vanmorgen tegen 09.00 uur naar het postkantoor gegaan om een grotere doos te kopen. Hij kwam terug met doos formaatnummer 9, de grootste doos. Deze was ruim genoeg. Wij vulden de doos en pakten de rest van onze spullen in. Mijn tas is nu een stuk lichter en die van Jan een beetje lichter. We zijn toen naar het postkantoor gegaan om de doos te posten. Op het postkantoor vroegen we of we een stempel konden krijgen in ons Pelgrimspaspoort. Dat kon. Er zat immers voor ons een mooi verhaal aan vast.

Daarna gingen we terug naar ons hotel om ons gereed te maken voor vertrek. Bij het hotel spraken we nog even met een ander Nederlands echtpaar uit Haarlem. Zij waren ook op de fiets en zij gingen naar Parijs. Tegen 10.35 uur vertrokken wij. We wisten de weg die we moesten nemen namelijk langs de rivier de Dender, en dat deden we. Het was een hele mooie route zo langs de rivier. Echt, genieten van de rust en de natuur. De tocht verliep voorspoedig. We kwamen eerder dan verwacht aan in Geraardsbergen. Het was pas 12.30 uur.en we hadden al ruim 30 km gefietst.

In Geraardsbergen hebben we gepauzeerd. Wij hebben heerlijke koffie gedronken met veel heerlijke zoetigheden erbij. het was koffie de luxe. De eigenaar van de zaak was zeer geinteresseerd in ons verhaal. Hij hoopt ook ooit de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela te fietsen.

Jan en ik besloten na enig overleg door te fietsen naar het plaatsje Lessines. Dat was maar 10 km verder en ook langs de rivier de Dender. Ook dit verliep voorspoedig. Bij Lessines stopte ook de route langs de rivier. We haalden boekje 1 van de St. Jacobsroute te voorschijn en besloten onze weg te volgen richting Tournai, want het was pas 14.00 uur. Onderweg zouden we vast een hotelletje of pensionnetje tegenkomen waar we konden overnachten.

We fietsten de route uit boekje 1 richting Tournai maar kwamen helaas geen plaatsen tegen waar we konden overnachten, terwijl de tijd wel doortikte.

Het werd steeds later en ik werd steeds vermoeider want het is een heuvelachtige route. Er waren wat pittige klimsessies bij. Daarnaast was het ook een route met veel autoverkeer.

Toen we bij ons volgende punt kwamen om volgens het boekje af te slaan namelijk richting Houtaing overlegden we wat we gingen doen.Volgens het boekje was het nog 33 km fietsen naar Tournai en daartussen waren er geen plaatsen aangegeven waar je kon overnachten. Dus besloten we maar naar Ath te gaan.Het was buiten onze route en nog maar 8 km verder. Het was innmiddels 15.30 uur. Dus naar Ath  met nog enkele zeer pittige klimsessies voor de boeg.

Tegen 16.50 uur kwamen we aan in Ath. Daar hebben we eerst gepind en zijn we op een terrasje gaan zitten om wat te drinken. Het zag er zeer gezellig en vrolijk uit in Ath. We vroegen aan de ober waar er in de buurt een hotel was. Hij vertelde ons dat er iets verderop hotel Du Parc was. Iets vragen gaat nu niet meer in het Nederlands. Iets voorbij Geraardsbergen hebben we de taalgrens overgestoken.  De mensen willen je graag helpen . Echter, het gaat allemaal in het frans. Het was even zoeken naar hotel Du Parc. Uiteindelijk is er een aardige mevrouw met ons meegelopen tot aan het hotel.

Bij het hotel aangekomen bleek het hotel dicht te zijn. Er was wel iemand die net wat spulletje binnen had gezet. Jan was namelijk naar binnen gelopen en sloeg bij de receptie op de bel. Toen zei deze meneer dat er niemand was. Hij wees op de deur naar een info A4tje. Daaarop stond het nummer dat gebeld kon worden.

Jan belde het nummer. Een kamer zonder ontbijt kost 102 euro. We hadden geen keus en gingen akkoord. Dit staat ook op het info a4tje. Gelukkig sprak de vrouw Engels. Voor dit bedrag hebben we kamer nr. 1 en bijna het gehele hotel. De sleutel van kamer nr. 2 hing er niet, de rest wel. Inmiddels hebben we al een dame gezien die naar kamer nr. 2 ging. Morgenochtend om 08.30 uur is de receptie open en dan kunnen we afrekenen.

Ik ben vandaag eerst op een terrasje gaan zitten voordat ik aan mijn verhaal begon. ik heb een rood biertje gedronken. Daarna zijn we naar de supermarkt gegaan. We hebben 2 kant en klare maaltijden en brood, kaas en water gekocht.

Op de hotelkamer hebben we een magnetron. We hebben een macaronischotel gegeten met kaas en ham en stoofvlees in biersaus met aardappelpuree en appel.

Morgen gaan we naar Tournai. Dat is maar 33 km en we blijven in Tournai. ook als we er al na 2 uurtjes zijn.

Vandaag was mijn eerste trainingsdag voor bergje op en bergje af fietsen. Ik heb nog genoeg energie en denk dat ik straks in Spanje de Pyreneen ook aankan.

Jan zegt dat hij met de fietstocht van vandaag eigenlijk wel 2 keer de muur van Geraardsbergen heeft gefietst. Keep on dreaming Jan, zal ik maar zeggen.

Tot morgen lieve mensen.

Liefs,

Wendy en Jan

ps. wij lezen jullie reacties en genieten ervan. Wij nemen jullie adviezen ter harte. Blijf ons volgen.

1. Querida:
    16 juni 2015
    Heeey mama en papa wat mis ik jullie lijkt wel of jullie al een maand weg zijn. Wat en leuke verhalen geniet er gewoon van was al sinds 7 uur op Facebook op jullie verhaal aan het wachten. (maakte me al zorgen) hou van jullie heeeel veeel dikke kus
  2. Niels:
    16 juni 2015
    Mooi verslag van de jongste gebeurtenissen! Alweer wat verder weg van Amsterdam en wat dichter bij Santiago...
  3. Marinal Lobato:
    16 juni 2015
    Heerlijk die verhalen met belevenissen
    Doe rustig aan berggeiten
    Please geen stampertje meer in de familie
    Ben trots op jullie,en alle uitdagingen,en dat alles weer op zijn pootjes terecht komt
    Is Karma ;-)
    Wen als je terug bent dan pakken we een rood biertje
    Liefs en succes verder
  4. Dick en Carmen van Veen:
    17 juni 2015
    Weny wat is het leuk om te lezen wat jullie beleven als je thuis komt kan je een boek schrijven. succes verder.
  5. Ed:
    17 juni 2015
    Wendy & Jan, wát een mooie verhalen elke dag en zo leuk geschreven! Ik hoor jullie bijna vertellen....
  6. Marto Edmund:
    17 juni 2015
    Een leuke fietstocht zo te zien. Bij einde rit kan je al een hele boek schrijven.