Dag 23 Biscarosse

4 juli 2015 - Biscarrosse, Frankrijk

Ik zit op een terrasje en heb een ice thea besteld. Jan zit naast me en drinkt een biertje. We zitten op een terrasje bij een barretje naast hotel Atlantide. Ongeveer een uur geleden hebben we bij dit hotel ingecheck. Ik ben nog steeds ingelogd op de free wifi van het hotel. Een gezellige plek dus om mijn blog te schrijven.

Nadat we bij hotel Atlantide ingecheckt hadden, hebben we onze bagage naar de kamer gebracht en zijn meteen richting winkelcentrum gelopen. Het is een klein en leuk winkelcentrummetje. Er is een pleintje met een fontein. vanuit ons hotelkamerraam kan ik het fontijntje zien.

Na wat ons vandaag is overkomen is het nodig dat we een gedetailleerde fietsroutekaart hebben .Gelukkig is er in het winkelcentrum een boekhandel, La Librairie La Veillee. Buiten in het rek voor de etalage, zijn er diverse routekaarten van Frankrijk, Spanje en Portugal. Het zijn overwegend autoroutekaarten. Er is 1 fietsroutekaart. Bij nader onderzoek door Jan blijkt deze fietskaart onvoldoende gedetailleerd te zijn voor onze route naar Biaritz.

We gaan naar binnen bij de boekhandel. De mevrouw is vriendelijk, maar spreekt helaas geen Engels. Met wat losse woorden frans en engels door elkaar en gebarentaal (ik wijs naar een stapel routekaarten op de balie), vraag ik de mevrouw: un map pour le velo a Biaritz. Ik weet niet wat ik gezegd heb, maar ze begrijpt me gelukkig wel. De mevrouw pakt meteen een boekje van de balie en klapt het boekje open. Het is een gedetaillerde fietsroute kaart, verdeeld in diverse blokken, met alle fietsroutes goed beschreven. Ook is er in het boekje een losse kaart met een geheel overzicht van de fietsroute naar onder andere Biaritz. Jan is tevreden over deze kaart en koopt het. Hij is nu druk bezig de fietsroute voor morgen uit te stippelen.

Vanmorgen konden we geen fietsroutekaart kopen. De boekhandel in Arcachon was dicht. Dat was wel even balen. We bespraken wat we zouden doen. We keken op het stadsinforatiebord en zagen dat er een touristinformationbalie in de buurt was. We besloten ernaar toe te gaan. Bij de touristinformation balie hadden ze alleen een kaart van het centrum van Arcachon. De jongeman die mij hielp legde mij uit dat we de fietsroute langs het strand konden volgen om zo in Mimizan te komen. We moesten richting Biscarosse fietsen en vandaaruit konden we naar Mimizan fietsen.

De route was mooi, langs het strand, door een dorpje, door een stukje bos, een fietspad langs de snelweg, weer een stuk door het bos en langs het strand. Zo ging het een hele tijd goed. Bij een eetttentje aan het strand pauzeerden we.

Op een gegeven moment dachten we niet meer ver te zijn van Biscarosse. De fietsrouteborden gaven aan dat het nog 14,5 km was naar Biscarosse plage. Ik dacht we zullen zo Biscarosse binnenfietsen. Op een gegeven moment moesten we een autoweg oversteken. Aan de overkant ging het fietspad verder. Op het fietsroutebordje naar Biscarosse stond nu ineens 22 km. Vreemd, maar goed, ik dacht ze kunnen niet tellen. De route ging nu in zijn geheel door een bos. En wat voor een bos. Klimmetjes van 10% en afdalingen van 10% op smalle fietspaden. Bochtje hier, bochtje daar. Er kwam er maar geen eind aan. Bos en alleen maar bos met steile fietspaden. Volgens Jan hebben we een half uur door het bos gefiets (voor mijn gevoel was dat veel langer). Ik was blij toen ik eindelijk in de verte het geluid van voorbij razende auto's hoorde. Toen we uit het bos kwamen, wisten we niet waar we waren. Snelweg links, snelweg rechts, snelweg recht vooruit, met een fietspad er langs. Het fietspad de andere kant op was terug het bos in. Alles behalve dat.

We besloten maar het fietspad recht vooruit te volgen. Na ongeveer 5 minuten fietsen kwamen we in een strand plaatsje aan. Het plaatsje was aan een groot meer. We fietsten verder en hoopten dat we snel in Biscarosse zouden aankomen. Echter, we zagen diverse andere plaatsnamen maar geen Biscarosse. Ook vanuit google maps onze route bepalen, werden we niet wijzer.

Jan besloot een meneer te vragen hoe we in Biscarosse konden komen. De meneer legde het ons uit. Het was hier niet zo ver vandaan. Weet je wat hij fietst wel een stukje met ons mee om op de goede fietsroute te komen. Zo heeft deze meneer ons naar het fietspad gebracht richting Biscarosse. Het was nog maar 5,1 km. We fietsten op een jaagpad langs een riviertje. Ongeveer 20 minuten later kwamen we Biscarosse binnenfietsen. We besloten dat we vandaag niet verder gingen en dat we in Biscarosse een hotel gingen zoeken. Het was 15.30 uur.

We fietsten naar het centrum. We zagen enkele verwijzingsborden voor hotels. We fietsten naar het eerste hotel. Helaas was dit hotel vol. Daarna fietsen we naar het 2e hotel. Ook dit hotel was vol. De receptioniste bood aan om voor ons naar een ander hotel te bellen om te vragen of zij een kamer vrij hadden. Gelukkig had het hotel een kamer vrij. De receptioniste wees ons de weg hoe te fietsen en binnen 3 minuten waren we bij hotel Atlantide.

Jan heeft inmiddels de fietskaart uitgeplozen. Het blijkt dat als je aan het strand bent van Biscarosse, je nog niet in de stad zelf bent. We moesten dus nog een goede 20 km fietsen om in de stad Biscarosse zelf te komen. En ik dacht dat ze niet konden tellen. Mooi wel, dus.

Vandaag was het laatste stukje bos best wel heftig. Zelfs Jan vond het heftig. Hij zegt: de klimmetjes van 10% gaan je niet in je kouwe kleren zitten. Nadat we de fietsroutekaart hadden gekocht zijn we naar de fruitwinkel gelopen. We hebben ongeveer 1 kilo kersen gekocht en 2 perzikken. Op een bankje in de schaduw hebben we ons mierzoete fruit opgegeten. Ondertussen hebben we besproken hoe we verder.gaan. Want toen ik vandaag uit het bos kwam zei ik meteen: morgen neem ik de trein naar huis. We hebben besloten dat we korte stukjes gaan fietsen van ongeveer 40 km. We fietsen tot Biaritz en zien dan hoe we verder gaan.

Morgen gaan we richting Mimizan plage

We houden contact lieve mensen.

Liefs,

Wendy en Jan

1. Wim:
    Hoi dappere doorzetters,
    Door een bos rijden met zulke hoogteverschillen én niet helemaal zeker weten of het de goede/beste route is zal niet het leukste stukje route zijn geweest.
    En dat ook de eerste twee hotels geen plek hebben, rot gevoel moet dat even geven.
    Tot je op dat leuke pleintje zit, dan valt de spanning van je af en ga je voor ons weer je leuke stukje schrijven, iets waar we allemaal naar uitkijken. Bedankt.
    Het pleintje waar jullie zaten is wel heel leuk. Misschien is zo'n fontein iets voor op het pleintje hier ;-)

Fijne avond, groet Wim en Jaap
  2. Thea:
    4 juli 2015
    Wat een gefietst zeg, kan me voorstellen dat je dacht ik pak de trein naar huis Wendy, maar je bent een doorzetter top, nu genieten van de rust en morgen weer fris en fruitig verder. Groetjes Erwin en Thea
  3. Vera:
    4 juli 2015
    Nou ik bewonder jullie doorzettingsvermogen hoor !! Elke avond lees ik het gezellige reisverslag voordat ik naar bed ga.Ik herken mij soms in Wendy. de klimmetjes en dan in de hoogste versnelling als een gek trappen en dan besluiten om maar te gaan lopen. het belangrijkste is dat jullie genieten en ontzettend knap hoever jullie al zijn gekomen. Liefs
  4. Querida:
    5 juli 2015
    Heeeey ouders ziet er gezellig uit. Goed besluit wat minder kilometers op en dag, en wat meer genieten en rusten.
  5. Dick en Carmen van Veen:
    5 juli 2015
    van morgen twee achter elkaar gelezen weer heel fijn om te lezen.vandaag is Mariano Rene nog een paar anderen een ronde aan het fietsen en van avond komen ze b.b.q met ze allen we nemen een wijntje op jullie knappen prestatie
    groetjes Dick en Carmen.