Dag 24 Mimizam Plage

5 juli 2015 - Mimizan, Frankrijk

Hallo daar. Hoe gaat het? Goed? Met mij gaat het uitstekend. Ik heb net anderhalf uur op het strand gelegen. Volgens mij is mijn vakantie vandaag begonnen.

Mimizan plage is een gezellig plaatsje aan het strand. Er is een kleine drukke winkelstraat met veel terrasjes en winkeltjes. Als je het straatje uitloopt kom je op een rond pleintje. Om op het strand te komen moet je de trap naar benenden nemen.

We hebben vandaag tegen 14.15 uur ingecheckt bij Hotel Bellevue. Het hotel staat aan het begin van het winkelstraatje. Om naar het strand te gaan hoef ik niet ver te lopen.

Vanmorgen toen ik het gordijn van het hotelkamerraam opzij schoof, zag ik dat er een markt op het pleintje was. Ook in de aangrenzende straten zag ik kraampjes staan. De kooplui waren druk bezig hun koopwaar uit te stallen. Jan en ik maakten ons klaar voor het ontbijt en tegen 09.00 uur  gingen wij naar de ontbijtzaal. Het ontbijt was zeer goed en uitgebreid. Er was onder andere kaas, beleg,een gekookt eitje  en verse sinaasappelsap. We hebben genoten van ons ontbijt. Hotel Atlantia wordt door een Nederlands / Frans echtpaar gerund. Mijn ervaring is dat je dat kunt merken aan het ontbijt. Een standaard Frans ontbijt is: jam, boter, croissantje, stukje stokbrood, koffie/ thee en een glaasje sinaasappelsap uit de automaat. Toen de man erachter kwam dat wij de gasten waren van kamer 303 sprak hij ons aan in het Nederlands. Als we wat nodig hadden moesten we het zeggen. Tegen zijn vrouw zei hij: dit zijn de Nederlanders van kamer 303. We raakten in gesprek met het echtpaar. Ze waren gisteren uit Nederland terug gekomen. Ze hadden net 1 week vakantie gehad in Nederland.

Na het ontbijt zijn we naar buiten gegaan en hebben over de markt gewandeld. Toen we uitgewandeld waren zijn we naar onze hotlkamer gegaan om onze bagage in te pakken. Tegen 10.30 uur vertrokken we richting Mimizan Plage.

De fietstocht naar Mimizan plage ging heel goed. De route was vlak. Geen heuvels en of andere hindernissen die ik moest overwinnen. En wat rust tijdens het fietsen heb ik wel nodig vandaag, want mijn rechter knie is een beetje dik en voelt stram aan vanwege de extreme inspanningen van gisteren.

We fietsten overwegend over goede fietspaden. In Parentis hield het fietspad ineens op. We vroegen aan een dame of er een fietspad was naar Mimizan. Helaas moesten we een stuk langs de autoweg 652 fietsen. Na ongeveer een kwartier fietsen zag ik dat er rechts van mij een fietspad was. Je kon niet makkelijk op het fietspad komen omdat er een greppeltje tussen het fietspad en de autoweg was. Het autoverkeer was redelijk druk. Er werd achter ons getoeterd en automobilisten die ons voorbij reden wezen naar het fietspad rechts van ons. Uiteindelijk zagen we een oprit waar we op het fietspad konden komen.

Het fietspad ging door bossen, langs mooie campings en een meer. In het plaatsje Gastes hebben we aan het meer gepauzeerd.

Vandaag kwamen we eerst in het plaatsje Mimizan aan. Daarna moesten we nog 6,5 km naar Mimizan plage. Jan had gezien dat het hotel in Mimizan Plage sud was. Op de fietsrouteborden en een stukje met de Mio zijn we tegen 13.30 uur bij het hotel aangekomen.

Het personeel is zeer vriendelijk. Ik werd geholpen met het losmaken van mijn fietstas. Ook werd mijn fiets voor mij naar de garage gebracht en werd mijn fietstas naar de kamer gedragen. We hebben een mooie ruime benedenkamer en er is een waterkoker voor koffie en thee.

We hebben onze bagage weg gezet en onze zwemkleding aangedaan. Daarna zijn wij richting strand gelopen. Onderweg stopten we bij een eettenje en bestelden de plat du jour: Calamaris a la Romana met frietjes en een salade. Na het eten zijn we naar het strand gegaan om uit te rusten.

Morgen gaan we richting  Vieux boucau - les - bains.

We houden contact.

Liefs,

Wendy en Jan

1. Niels:
    5 juli 2015
    Jullie verhalen blijven schitterend. Weer met veel plezier gelezen
  2. Thea:
    5 juli 2015
    Zoals Niels al schrijft , we genieten elke keer weer van je verhaal! En heerlijk even naar het strand ........vakantie!
    Heerlijk ontbijt en verder heerlijk gefietst, hebben jullie geen pijn aan je kont van het fietsen? En sterkte met je knie Wendy
    Morgen weer een nieuwe dag en veel succes. Erwin en Thea xx
  3. Joke:
    6 juli 2015
    Wendy en Jan ik heb zo'n bewondering voor jullie doorzettingsvermogen petje af. Fijn Wendy dat je even op het strand heb kunnen liggen na al dat fietsen. Heeft je knie ook even rust. Veel plezier en succes met jullie prachtige tocht.
    Groetjes Joke
  4. Els:
    Hallo Wendy en Jan,
    Stoer hoor al die verhalen. Fijn dat de route even vlak is, mag ook wel..En dan rusten aan het strand dat lijkt me helemaal heerlijk en verkwikkend.
    Trouwens Wendy, Rens heeft een baan, daar zul je wel blij van worden denk ik..
    Zet 'm op.. zonnige groet Els
  5. Ed:
    6 juli 2015
    Dag Wendy en Jan, weer leuk om te lezen. Ik hoop dat jullie dat vakantiegevoel dat je op het strand voelde, zullen vasthouden :)