Dag 25 Vieux Boucau les bains

6 juli 2015 - Mimizan, Frankrijk

Ik heb vannacht gedroomd. Ik droomde dat er een optocht was van een paar monniken. Je weet wel, van die monniken met die donker bruine pijen aan met een koord om hun middel. De voorste monnik duwde een soort informatiebord op wieltjes voort. Het waren 2 ijzeren stangen op wieltjes. Tussen die 2 ijzeren stangen was een kaart bevestigd. Het was een kaart van Santiago de Compostela. De monikken kwamen voor mij. Ik moest bij ze komen. Toen ik bij de monniken was haalde een monnik een witte schoenendoos tevoorschijn.  Hij opende de schoenedoos en haalde 2 prachtige bruine pantoffels eruit. De pantoffels waren gevoerd van binnen en waren tot enkelhoogte. Op de pantoffels stond in mooie letters: Santiago de Compostela en mijn naam stond erbij. Ik kon zien dat de pantoffels in mijn schoenmaat waren. Ik mocht de pantoffels bewonderen.Ik vond ze prachtig en wilde ze wel hebben.  De monnik zei tegen mij dat de pantoffels voor mij waren. Echter, ik zou ze pas krijgen als ik in Santiago de Compostela was aangekomen. ik was het ermee eens en de droom hield op. (weet iemand of ik een zonnesteek heb opgelopen?)

Toen ik wakker werd van de telefoonwekker en ik mijn ogen opende zag ik dat Jan al wakker wes. Twee glimlachende blauwe ogen keken mij aan. Toen ik iets meer wakker was zei Jan tegen mij: ik heb erover nagedacht moppie. Laten we tot Biarritz fietsen en dan naar huis gaan. Als we thuis zijn boeken we nog een week een all-inclusive vakantie naar Griekenland of Turkije. Ik keek hem aan en zei: dat is goed Jan.

Toen ik aangekleed was liep ik naar de receptie en vroeg aan die zeer aardige meneer van de receptie hoe laat we uitgecheckt moesten hebben en wat het ontbijt koste. We moesten om 11.00 uur uitgechect hebben en het ontbijtbuffet koste 9 euro of de petit dejeuner van 6 euro. ik vroeg hem of hij goede koffie had en hij zei: I hope so. Ik bestelde 2x het ontbijtbuffet.  We hebben heerlijk op het buitenterras in het zonnetje ontbeten.

Tegen 10.15 uur checkten we uit en de meneer van de receptie liep met ons mee om onze fietsen uit de garage te halen. Hij vroeg aan ons waar we vandaag naar toe gingen. Ik zei: we are going to Vieux Boucau les bains. oh zei hij: that is 70 km further. Ik keek Jan verschrikt aan. Want volgens Jan was het 56 km naar deze plaats. En bovenal, toen ik na het ontbijt op de kamer terug was had ik via booking.com hotel La Cote d' Argent gereserveerd. Jan, pakte zijn telefoon uit zijn fietstas en wilde het aantal kilometer nogmaals checken. Ik zei tegen hem: dat is niet nodig want we zullen hoe dan ook naar het hotel moeten fietsen.

We fietsten het fietspad op. Na 10 minuten fietsen hield het fietspad op. Ik zag links van mij een fietser aankomen en zag dat er een fietspad was. We gingen naar dat fietspad. Op de fietsrouteborden stond er geen enkele plaatsnaam aangegeven die voor onze route voor vandaag van belang was. Aan een voorbij komende fietser hebben we de weg gevraagd. We lieten hem onze fietsroutekaart zien en wezen hem de plaats aan waar we naar toe wilden. Deze meneer zei dat we op het goede fietspad waren. Het was ongeveer 70 km fietsen zei hij erbij. We moesten Leon volgen en op de fietstouteborden letten. De informatie die deze meneer gaf over de fietsrouteborden kwamen ongeveer overeen met onze fietsroutekaart. Ik bereidde mij voor op een lange fietsdag. Op het fietsroutebord stond dat het 44 km was naar Leon

De route was in het begin vlak. We fietsten door bossen. Er waaide een fris briesje, dat prettig was. Naarmate we verder fietsten werd de route heuvelachtiger. Ik merk dat ik nu iets meer behendiger ben geworden in het vaart maken bij heuveltje af, terug schakelen om zodoende heuveltje op gemakkelijker te overbruggen. Af en toe had ik zo een vaart dat ik meerdere heuveltjes af en op in een vaart kon doen.

Ik kon Jan vandaag goed bijhouden. Regelmatig fietsten we langere stukken naast elkaar. Jan vertelde mij wat zijn gedachtes waren over de route naar Santiago de Compostela. De route zal zwaarder worden. Dan kunnen we niet meer uitgaan van minimaal 60 km per dag. Het zullen minder kilometers worden. Dit houdt in dat we ook meer tijd nodig zullen hebben.  Jan wilt de route in zijn geheel nog een keer gaan fietsen. Ik kan dan ergens op de route in Spanje aanhaken.

We komen meerdere fietsers tegen op onze tocht. Koppels en singles. Soms herkennen we elkaar en zeggen elkaar gedag. Ook kom je enkele mensen in hetzelfde hotel weer tegen. Vandaag terwijl we zo door het bos aan het fietsen waren zag ik ineens een fiets met herkenbare reisbepakking aan de zijkant van het fietspad ligggen. Ik keek verder het bos in en zag een vrouw half op haar hurken en broek omlaag iets doen. En natuurlijk zag Jan dat ook. Hij zei: hee ik ga een foto maken. Ik zei: nee Jan, jij gaat geen foto maken, jij gaat voor je kijken en doorfietsen.

Het fietsen ging goed. 12,5 km voor Leon moesten we opletten. Dit omdat we niet tot Leon moesten fietsen. Ook waren er geen fietsrouteborden meer met de plaatsnamen die voor ons van belang waren. We pakten de fietsroutekaart erbij en Jan pakte de Mio erbij. De Mio gaf aan dat het nog 21 km was naar het hotel. We moesten wel de autoweg volgen. Dat wilde ik niet. Ik zei tegen Jan: doe dat ding weg.

Jan en ik gingen de fietsroutekaart nogmaals bestuderen. We ontdekten dat we wel degelijk een stuk langs de  D652 autoweg moesten fietsen. Het was 5 km fietsen langs de autoweg. Onderweg kwamen we nog andere fietsers tegen, daaraan merk ik dat we niet aan het spookfietsen zijn op de autoweg. Tegen 14.00 uur  fietsten we  het plaatsje Moliets - et - Maa binnen. We gingen op zoek naar een terrasje om te pauzeren.

We hebben ongeveer 20 minuten gepauzeerd en zijn toen weer vertrokken. Via de fietsrouteborden konden we met gemak onze route naar Vieux Boucau les bains volgen. Jan had de Mio aan laten staan en ik hoorde steeds het gepiep van de Miio. Ik vroeg hem wat het aantal kilometers nu was dat de Mio aangaf. Jan zei: de Mio zegt dat het nog 700 meter naar het hotel is. Toen hebben we besloten de Mio te volgen.

Ik hoode de kerkklok op het pleintje drie uur slaan. Op dat moment liep ik naar de receptiebalie van het hotel om in te checken.

Het hotel ligt in het centrum van Vieux Boucau les bains in een winkelstraat. Het strand is ongeveer 800 meter verder. We zijn naar het strand gelopen en hebben ongeveer anderhalf uur op het strand gelegen.

Morgen gaan we naar Biarritz.

We spreken elkaar.

Liefs,

Wendy en Jan

1. Querida:
    6 juli 2015
    Dag lieve ouders lees ik dat nou goed en heb ik goed ge googelt het is nog 48,8 km naar jullie bestemming biarritz en dan komen jullie terug Dus eind deze week begin volgende week zijn jullie thuis. MAMA u droomt over schoenen ik heb het niet van een vreemde dus bij deze het is geen zonnesteek, zit in ons gene.
  2. Dick en Carmen van Veen:
    6 juli 2015
    een mooie droom maar je moet wel je pantofels zelf halen
    al is het een andere keer groetjes Dick en Carmen
  3. Thea:
    7 juli 2015
    Nou een mooie droom Wendy en nu houd jullie rit op!
    Nog een goede trip en jullie hebben het top gedaan! Nu nog ff een treintje pakken en hups naar Amsterdam en dan heerlijk een echte vakantie er tegen aan plakken. Wel verdient hoor! Nog een goede reis. Erwin en Thea
  4. Los M's:
    7 juli 2015
    Hee wat, jammer jullie zijn zo ver gekomen.

Maar het moet wel leuk blijven.
    Groetjes

Los 4 M's