Dag 21 Le Porge Ocean

2 juli 2015 - Le Porge, Frankrijk

Het is al dag 22 als ik aan mijn verhaal van dag 21 begin.

Gisteren zijn we vertrokken uit Vendays Montalivet. We hadden een goed Nederlands ontbijt met onder andere kaas en vleeswaren. Ik vond het jammer dat we weer verder moesten. De vriendelijkheid van de mensen en de rustige omgeving deden me goed. Ik had ook contact met een Zwitsers echtpaar en we konden gezellig met elkaar kletsen. De zwitserse dame stond ons ook uit te zwaaien toen we vertrokken. Ze wenste ons a save journey and a good trip.

We fietsten de 7 km terug naar Montalivet om vandaar uit de draad weer op te pakken uit boekje nr. 2. Onderweg stopten we bij de Aldi, waar we sinaasappelsap en 2 doosjes muesli repen kochten. We fietsten verder richting strand. De weg was afgezet vanwege de plaatselijke markt. We stapten van onze fietsen en liepen over de markt heen naar het strand. Bij het strand aangekomen hebben we enkele foto's gemaakt en ik heb naar de zee staan staren tot Jan zei: zullen we gaan? Oke zei ik, en ik stapte op de fiets en samen fietsten we richting ons volgende doel Le Porge Ocean.

Het fietspad was goed en vlak. dat fietste wel prettig. Ik dacht dat we langs het strand zouden fietsen. Echter, we fietsten steeds door een bosgebied. De plaatsjes die we tegenkwamen waren parkeerplaatsen alwaar je lopend naar het strand kon. Soms waren er enkele terrasjes waar je iets kon drinken en eten.  Bij Caracans plage hebben we een half uurtje gepauzeerd. Daarna zijn we verder gegaan. We fietsten richting Lacanau Ocean. De goede fietspaden die we tot nu toe gewend waren hielden op. We fietsten over een heel smal, brokkelig betonpad. Af en toe zag je de betondraden door het beton heen. Gelukkig kwamen we maar 2 tegemoet komende fietsers tegen. Zij gingen beiden voor ons aan de kant. Dat was aardig van ze.

We kwamen in Lacanau Ocean aan. Dit is een dorpje aan de kust. Het zag er leuk uit. We fietsten verder door het bos. In het bos hoorde je de krekels heel veel  geluid maken. We konden de fietsrouteborden goed volgen en de weg was van vlak en plat veranderd in een heuvelachtige route. Tegen 15.30 uur kwamen we in Le porge Ocean aan.

In Le Porge Ocean bleek dat we bij de eettentjes voor de strandbezoekers waren aangekomen. Jan liep bij een van de tentjes naar binnen en vroeg aan de ober of er een hotel in de buurt was. Voor een hotel moesten we nog ongeveer 8 km naar het dorp fietsen, met klimmetjes op en af langs een autoweg. Want inmiddels had ik die weg al gezien en ik werd er niet blij van. Jan vroeg aan de ober of er een camping in de buurt was met de mogelijkheid om een huisje te huren. Er was ietsje verderop een camping. We kregen een touristen informatieboekje mee van de ober en liepen richting camping. We besloten naar de camping te gaan om te kijken voor een slaapplek. Het was al tegen 16.00 uur.

We liepen over een smal paadje met onze fietsen omhoog.  Volgens de aanwijzingen van de mensen was daar de ingang van de camping. Toen we boven aankwamen bleek de camping omrasterd te zijn door een groot blauw hek. Er was een toegangsdeur, waar je een code voor moest hebben. Helaas hadden we geen code en er kwam ook niemand aan die voor ons de deur kon openen. We besloten weer naar beneden te gaan en fietsten een klein stukje langs de autoweg naar de hoofdingang van de camping.

We meldden ons bij de receptie van camping La Grigne, een 3 sterren camping.. We vroegen of het mogelijk was om voor 1 nacht te boeken. Dat kon zei de jongeman die ons hielp. Echter, toen hij door had dat we op de fiets waren en geen tent bij ons hadden, moest hij toch even gaan informeren naar de mogelijkheden voor een mobile home. We zagen hem in het kantoor in het frans praten met een dame. hij draaide zich naar ons toeen zei: we are checking it.

Even later kwam hij terug met een sleutel in zijn hand en zei dat dit een uitzonderingssituatie was. Normaliter verhuren ze de huisjes voor 1 week. Vandaag mocht het voor 1 nacht.  We checkten in en betaalden de rekening. Toen ik om de wifi code vroeg vertelde de jongen dat je voor internet naar het dorp moest. Op de camping was er geen internet. Ik had geen behoefte om naar het dorp te gaan. Het werd dus een dag zonder internet. Dit is ook de reden dat het verhaal van dag 21 iets verlaat is.

In de plaatselijke winkel heebben we wat boodschappen gedaan voor het avondeten. De supermarkt, had veel lege schappen. Ook bleek aan de kassa dat ze producten in het vriesvak hadden waarvan de datum al in mei was verlopen. de cassiere attendeerde ons er zelf op, dat de hamburgers niet verkocht werden vanwege de verlopen datum.

we hebben een simpele pasta gegeten. Daarna nog even op het balkonnetje gezeten. Om 21.00 uur gingen we slapen. Vanmorgen stond ik uitgerust op.

We zijn nu in Cap Ferret. De boot gaat om 14.30 uur. Vanavond schrijf ik mijn verhaal van dag 22.

Bedankt allemaal voor jullie smsjes en appjes om te vragen of het goed gaat, want waar is het verhaal van dag 21. Dank dat jullie zo met ons meeleven.

Hartelijke groet en veel liefs,

Wendy en Jan

1. Dick en Carmen van Veen:
    3 juli 2015
    het is net of we zelf met jullie mee zijn zo leuk schrijf je als je er een boek van maakt wille we het zeker lezen xxxx
  2. Marinal Lobato:
    3 juli 2015
    Heey lieve ,kanjers
    Tja hectische nu babyboom dus ik ben vol op asn de bak
    Dus nu ook ff geen tijd om jullie mail te beantwoorden
    Wen zeg eerlijk je miste mij toch,,, ja..... Jaaaaa hee..
    Ik hou toch van je /jullie
    Ben echtelijke metjullieupdate
    Love you
    Succes morgen
  3. Thea:
    4 juli 2015
    Top van jullie en zo maak je van alles mee leuke mensen lekker eten, heerlijk is nog steeds of we mee reizen , veel succes en de hartelijke groetjes van ons