Dag 11 Clermont - Agnetz

22 juni 2015 - Agnetz, Frankrijk

Toen ik vanmorgen de rolluiken opendeed van huisje nr. 12 zag ik dat het motregende. Geen regen om voor thuis te blijven. Nog een dagje in huisje nr. 12 vertoeven kon ook niet want ik had gisterenavond ons hotel geboekt in Clermont - Agnetz, ongeveer 40 km verder. Na ons ochtendritueel van douchen en aankleden begaven wij ons naar de ontbijtruimte. We genoten van een heerlijk ontbijt en een lekkere kop koffie.

Jan had de dag ervoor zijn tas nog eens goed doorgenomen en besloot nog enkele van de door hem uitgeprinte fietsroutes weg te gooien. Ook het dikke ANWB Michelin fietsrouteboek Frankrijk 2015 heeft hij aan de eigenaresse van het hotel gegeven. Het motto is hoe minder kilo' s hoe beter voor de nog te volgen fietsroute.

Na het ontbijt hebben we nog even met de eigenaresse van het hotel gesproken over Amsterdam. Ze heeft bedacht dat ze bij een eventuele fietstocht naar Amsterdam gedeeltelijk de trein zal nemen. We zeiden dat ze welkom bij ons is als ze naar Amsterdam komt. We betaalden de rekening en vroegen om een stempel voor ons pelgrimspaspoort. Van de eigenaresse kregen we een pen waar ook een klein zaklampje iin zit. Twee keer klikken en het lichtje van de pen gaat aan. Inmiddels had ik ook mijn schone wasgoed gekregen. Het wasgoed rook heerlijk naar lavendel.

Jan maakte de fietsen gereed en tegen 10.00 uur zijn we vertrokken. Het motregende nu iets meer en onderweg besloot ik mijn regencape aan te doen. ik kreeg het ook een beetje koud vanwege de stevige wind die er stond. Ik dacht in dat plastic blijf ik een beetje warm. De stad uit komen ging makkelijk. Jan had de route goed voorbereid. Deze keer gingen we niet over keiege wegen, maar over gewoon asfalt. Dat fietst toch prettiger.  Al gauw zaten we weer op de    route van het st. Jacobsboekje nr. 1.

Onderweg zei Jan tegen mij dat hij had besloten vandaag bij mij te blijven fietsen. we hadden wat klimmetjes voor de boeg van 2 km en 2,5 km met een helling van 5%. Hij zou mij coachen in het schakelen met mijn fiets tijdens de klims. Bij onze eerste klim kwam Jan naast mij fietsen en gaf aan hoe ik moest schakelen. En voila, het fietsen ging een stuk makkelijker. Ondanks tegenwind en het wapperende regenpak hield ik de klim helemaal vol zonder af te stappen van mijn fiets. na onze eerste klim besloten we in Remy koffie te drinken. Ik bestelde 2 grand creme. De koffie was heerlijk. Bij de bakker kochten we croissants voor onderweg, waarna we onze weg vervolgden.

In het plaatsje Bailleul-le-Soc kwamen we een ons tegemoet komend Nederlands echtpaar tegen. ik begin een aardig zintuig voor het herkennen van Nederlanders te ontwikkelen. ik riep hallo, goedemorgen en ze stopten. Het echtpaar zag er gebruind uit dus ik vroeg of ze uit Santiago de Compostela kwamen. Ja, daar kwamen ze vandaan. Ze waren 3 weken geleden gestart in Santiago en hadden al 2100 km gefietst. Ik zag dat ze best wel veel bagage bij zich hadden. Aan het voorwiel van hun fiets hadden zij namelijk ook fietstassen. Dit echtpaar bleek op campings te overnachten. Mensen die op campings overnachten hebben iets meer bagage bij zich is mij opgevallen. Ze vroegen ons of wij langs een restaurant waren gefietst. Wij vertelden ze dat zij ongeveer 7 km verderop een restaurant zouden tegenkomen. Voor hun was het wel nodig, want de fietsaccu van de vrouw moest opgeladen worden.  We namen afascheid van elkaar en wensten elkaar een prettige reis verder. We kregen nog een tip van het echtpaar mee: zorg ervoor dat je genoeg eten en drinken bij je hebt, want het wordt onderweg steeds armer. De dorpjes worden steeds kleiner en een pot jam bij je hebben is altijd goed.

In regen en tegenwind fietsten we verder van dorp naar dorp. Inmiddels had ik het regenpak uitgedaan, want ik had er alleen maar last van.  In de buurt van Clermont deed Jan zijn fietscomputer aan en tikte het adres van het hotel in. Het was nog 5,2 km naar het hotel.  Tegen 14.50 uur kwamen we bij het hotel aan.

Na 2 dagen goed en prettig kunnen communiceren in het Engels, is het vandaag weer even wennen aan een hotel receptioniste die weinig Engels spreekt. Maar goed, uiteindelijk hebben we de informatie die we willen hebben, wifi codes en fietsen veilig achter slot en grendel. Ook weten we waar we vanavond kunnen eten. Meer hebben we niet nodig voor vandaag.

Morgen gaan we richting Marines.

We houden contact.

Liefs,

Wendy en Jan

1. Thea:
    Hallo Jan en Wendy, ben trots op jullie! Top prestatie
  2. Marinal Lobato:
    22 juni 2015
    Hi oudjes zijn de spieren nu een beetje soepel
    denk t wel,want jullie kunnen bij thuiskomst een dag met de benen om de nek blijven zitten
    soort van yoga oefening om af te bouwen
    haaaaahaa ,zonder gekkigheid, gaaf hoor wat jullie beleven
    ga zo door
    love you
    brassas en bossies
  3. Niels:
    22 juni 2015
    Morgen wordt het beter weer dus dat is in ieder geval meegenomen!
  4. Querida:
    22 juni 2015
    Yoehoe ouders ben ik weet vaste klant van jullie blog. Wat goed dat het met schakelen nu wel goed gaat. En ik was ook niet anders gewend van pa dat hij goed coacht, uit eigen ervaring weet ik dat nou regen daar hier ook regen hopelijk hebben jullie niet te vaak regen. Ik had gisteren nog een mooi foto op Facebook geplaatst bij pa.

Slaaplekker ❤️❤️❤️
  5. Roxanne:
    lieve Jan en Wendy,
    wat goed zeg, jullie komen steeds dichter bij jullie bestemming
    Ik vind het geweldig wat jullie doen! petje af
    probeer zoveel mogelijk te genieten van elkaar, dit maak je een keer mee. Ik lees graag jullie verhalen.
    veel liefs Roxanne
    veel zon, geluk en liefde toegewenst
  6. Los M's:
    22 juni 2015
    Jullie zien het. Over een paar kilomeeeeeters Word het mooi weer en moet je je korte broek aan doen. Gaat goed lees ik , en het moeilijkste is al voorbij. Wendy nu je weet hoe je moet schakelen niet voor Pa rijden hoor!! is niet leuk. Haha. Veel plezier morgen
  7. Dee de graaf:
    22 juni 2015
    Hi Jan en Wen we lezen met veel plezier jullie reisverhalen
    Jullie schrijven heel leuk
    Geniet ervan en fijn fietsweer tot morgen xx Rene en Dee