Dag 13 eindelijk in Merzieres

24 juni 2015 - Mézières-en-Brenne, Frankrijk

Jan is bij de plaatselijke supermarkt water gaan kopen terwijl ik in hotel bar cafe de la Gare mijn blog ga schrijven. Ik heb een cola besteld en zit aan een tafeltje voor het raam. Tegenover het hotel heb je het trein- en busstation. Aan de bar begint het aardig druk te worden. Toen ik binnen kwam stond er maar 1 meneer aan de bar. Nu staan er 10 heren aan de bar. Enkele heren staan voor de televisie met een briefje in hun hand naar paardren wedstrijden te kijken. Het is mij al een paar dagen opgevallen dat er veel wordt gegokt met paardrenwedstrijden. Tegen 16.30 uur kwamen we dit hotelletje binnen lopen. De receptioniste spreekt geen Engels. Maar met google translate kom je een heel stuk verder in het communicatieproces.

We kunnen een kamer huren. Dat kost 55 euro per kamer voor 2 personen. Echter, we kunnen pas tegen 18.00 uur in de kamer. De bedden zijn nog niet opgemaakt vandaar dat we even moeten wachten.  De dame is namelijk alleen, en om 18.00 uur komt er nog een collega om te helpen.  Ik zei tegen haar dat we wel wachten.

Vanmorgen zijn we tegen 10.00 uur uit het hotel vertrokken. We hebben de D28 gevolgd, want volgens google maps komt deze weg in combinatie met de D14 tot aan Bourdonne. We hoopten namelijk vandaag tot Bourdonne te komen. In het begin ging het hartstikke goed. Enkele pittige klimmetjes, welke ik lopend en fietsend gedaan heb. Op een gegeven moment kwamen we bij een splitsing waar we de D14 opmoesten. Dat was echter zo een drukke weg, dat we besloten deze route niet meer te volgen.

Langs deze drukke wegen waren er 2 kanten die we opkonden op landweggetjes. De C3 ging richting Courselles. Bij het andere weggetje stond geen bordje. En vanuit google maps was het niet te zien waar deze weg naar toe ging. We besloten de C3 te nemen naar Courcelles om via die route in Vigny te komen. Vanuit Vigny zouden we naar Themericourt fietsen om weer op de route van het st. Jacobsboekje 1 te komen. In Courcelles aangekomen hebben we weer google maps erbij gehaald. Toen bleek dat we nog verder van Vigny af waren. Het leek er op dat we het andere pad hadden moeten nemen. Ik zag een treinstation in Courcelles en zei tegen Jan dat ik met de trein wilde gaan. Jan zei: als je naar Parijs wilt, dan kunnen we met de trein gaan. Ik keek op het peronnetje en zag op het bordje Paris staan. Nee, ik wil niet naar Parijs. Er zat dus niets anders op dan de weg terug te fietsen, met weer een klimmetje.

Bij het punt van de D28 en D14 aangekomen, zag ik een dame fietsen. Ik vroeg aan haar hoe we in Vigny konden komen. Het andere pad moesten we nemen en dat ging tot aan Vigny. Dat hebben we gedaan.

In Vigny aangekomen hebben we water gekocht en geluncht. Toen zijn we verder gegaan richting Longuesse. In Longuesse fietsten we langds de kerk. Er liep een meneer op het terrein van de kerk. Jan stopte en riep monsieur. Ik hoorde hem aan deze meneer om een Tampon vragen. Nee niet schrikken, Jan heeft geen zonnesteek opgelopen. Een Tampon is het franse woord voor stempel. Deze meneer begreep het meteen. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en vroeg om onze pelgrimspaspoorten. Jan liep met hem mee en ik bleef bij de fietsen. Terwijl de twee heren wegliepen, riep ik nog naar Jan toe: en vraag hoe we in Seraincourt moeten komen.

Gelukkig was dat niet zover. Om de kerk stond het bord al richting Seraincourt. Volgens de man was het maar 5 km. In dit plaatsje pakten we weer de route van boekje 1 op.

Volgens het boekje moesten we richting Gargenville. Op het pleintje aangekomen waar we de weg op moesten naar Gargenville, kwam ineens een oude heer voor het raam staan. Hij wees met zijn hand de richting aan voor Gargenville. Verder wees hij naar Jan die erg zweette en ook naar de zon. Het was best wel warm. De klim naar Gargenville was steil en lang, 3 km tot 7 % steil. Weer stukjes gelopen en stukjes gefietst. De daling was 9 %. Geloof me, ik vond deze daling geen pretje.

In Garganville hebben we nog even gepauzeerd. Daarna zijn we verder gefietst en gelopen. De weg die we hier moesten volgen was best wel druk. We liepen en of fietsten over 1 brug over het spoor, 2 bruggen over de Seine en een rotonde over de A 13. Ik merk dat ik steeds behendiger wordt om op drukke wegen te fietsen. Ik zoek ze liever niet op, maar zelfs met de route uit boekje 1 ontkom je er niet aan dat je af en toe een drukke weg hebt.

Het is nu 17.54 uur. Ik heb de sleutel van kamer 1 gekrgen en de toegangscode voor het fietsenhok.

Morgen gaan we richting Maintenon

Bedankt voor al jullie lieve reacties en de morele steun die jullie ons geven. Dat doet ons goed.