Dag 3: Breda -> Antwerpen

14 juni 2015 - Breda, Nederland

Vanmorgen zijn we om 10.10 uur vertrokken uit Breda.  Het weer was bewolkt en het viel vandaag meteen op dat er heel weinig wind was. Dat was dus onze eerste meevaller en meteen ook de laatste.

We fietsten door een mooi groen gebied, Heerlijk stil en weinig verkeer. We moesten richting Breda centrum en op de Bredabaan zien uit te komen. Op google maps had ik gezien dat het vanuit Breda via de Bredabaan, maar 2 uur en 42 minuten was naar Antwerpen. Appeltje eitje toch? Dat red ik met gemak dacht ik, zelf zonder pauze.

De Bredabaan vinden ging niet makkelijk. Met af en toe google maps erbij lukte het ons uiteindelijk om op de Galderseweg te komen. Vanuit de Galderseweg zouden we zo richting de Bredabaan kunnen fietsen. Dit ging lekker. Het was een rustige groene route. We fietsten door tot we in Galderen aankwamen. In Galderen wisten we niet of we rechtdoor of naar rechts hadden moeten afslaan. Dus Googlemaps erbij en wat bleek een beetje te ver door gefietst. Voor de Bredabaan hadden we ergens in het bos moeten afslaan. Maar geen nood, Jan ging de weg vragen aan een aardige dame. Ze bleek Belgische te zijn en ook met een fietstocht bezig in Nederland. Mooi, zij wist de weg wel. Zij pakte haar fietsroutekaart erbij en bekeek samen met Jan de route die we konden fietsen naar Antwerpen. Jan pakte pen en papier en schreef de fietsroutenummers op: 43, 14,13,21 en 28. Als we deze nummers zouden volgen dan waren we in Antwerpen.  Fijn, dat kunnen we wel hoor; fietsroutenummers volgen. De dame zei nog tegen Jan, dat ze vond dat hij wel veel bagage bij zich had om naar Antwerpen te fietsen. Jan  antwoordde daarop: met deze bagage moet ik nog helemaal naar Spanje toe fietsen. Met al die bagage naar Spanje toe zei de dame, en ze keek een beetje verschrikt naar ons. We bedankten de dame en gingen verder.

Vlakbij zagen we een kerk. Het bleek de Sint Jacobskerk te zijn. Dus even een foto moment gedaan en hup weer verder op de fiets, de fietsroutenummers volgen. Onder aan de nummers stond in het klein geschreven Antwerpse Kempen. Dat zal vast wel de goede route zijn dan.

We fietsten door een prachtig natuurgebied, langs het riviertje De Mark, en volgden de opgeschreven fietsnummerbordjes. Op een gegeven moment keek ik op mijn horloge en zag dat het al bijna half een was en we waren nog steeds het natuurgebied niet uit. In mijn hoofd begonnen fiets verdwaal ervaringen uit het verleden naar boven te komen. En als dat gebeurd wordt ik zeer onrustig en kriegelig.

Rond de klok van 1 uur stopten we voor een paprika kwekerij. Voor de kwekerij stonden strobalen waar we even rustig konden zitten om wat te eten en te drinken. Ik zei tegen Jan dat we de goede weg naar Antwerpen moesten vinden.

We volgden weer braaf de fietsroutenummers en kwamen zo bij nummer 28 uit. Deze volgden we totdat het bij een T-splitsing ophield. Geen nummer 28 meer. Maar geen nood er was nummer 33, deze stond niet op Jan zijn lijstje. Maar onder bordje nummer 33 stond wel Antwerpse kempen. Dus bordje nummer 33 volgen dan maar.

Ik vertrouwde het zaakje niet want ik had het gevoel dat ik rondjes aan het fietsen was in dat natuurgebied. Er kwamen 2 fietsers aan en Jan vroeg aan hen de weg naar Antwerpen. De snelweg naar Antwerpen konden we zien, maar hoe te komen op de fietsroute naar Antwerpen was nog niet duidelijk. Uiteindelijk kwamen we op de goede fietsroute naar Antwerpen en fietsten we op de Bredabaan. Het was inmiddels 14.30 uur. Tijd voor een pauze bij een cafetaria. De ober vertelde ons dat het nog 25 km was naar Antwerpen.

We fietsten over de Bredabaan en tegen 15.30 uur zijn we weer gestopt om te pauzeren. Ik nam cola en Jan nam een biertje. We zagen de ober lopen met een mooi rond glas met iets roods erin en prachtig rose schuim. Jan vroeg aan de ober wat dat was. Het was Liefmans, fruitig zoet bier. We besloten om er samen eentje te proberen. Het bier werd geserveerd met ijsklontjes erin. Het was heerlijk, fris en fruitig zoet. Ik was aan het bier.

Na een half uur vertrokken we. Wat opviel was dat ik geen dip meer had en ik fietste zeer soepel en prettig. De alcohol was in mijn benen geschoten. Met de wind in de benen vloog ik over de Bredabaan met mijn fiets. Ik fietste voorop met een snelheid van 19 km per uur, met in mijn kielzog Jan.

Brecht, Wuustwezel, Brasschaat en uiteindelijk Antwerpen. Dat ging hartstikke goed. In Antwerpen aangekomen maakten we een foto bij het bordje van de stad Antwerpen. Een ouder echtpaar zag dat en vroeg ons of we op de goede weg waren. Ik zei dat ik blij was dat ik in Antwerpen was.

Om naar ons hotel te komen in Antwerpen moesten wij diverse keren de weg vragen. tegen 17.30 uur kwamen we bij het Ibis hotel aan vlakbij het Centraalstation van Antwerpen.

We checkten in, de fietsen konden in de kelder beneden. Met een beetje creativiteit konden 1 voor 1 de fietsen in de lift om in de kelder te staan.

Er zijn vele wegen die naar Antwerpen leiden en ik heb er vandaag een paar gezien.

Vanaf ons vertrek uit Amsterdam hebben we tot nu 200 kilometer gefiets.

Morgen gaan we naar Aalst. Dt is maar 50 km zegt Jan, als je maar rechtdoor rijdt en als je omrijdt is het langer. Met deze wijze woorden van Jan sluit ik mijn verhaal af.

We houden contact.

Liefs Wendy en Jan

1. Niels:
    14 juni 2015
    Dat was weer een pittige rit! Bracht de Mio geen uitkomst om de Sinjorenstad te vinden?. Drink maar geen Bolleke in Antwerpen want dan stap je nooit meer op de fiets!
  2. Los M's:
    14 juni 2015
    Oh... Ik zie het al aankomen. Door heel Belgie bier proberen. Frankrijk Word dat zeker wijn... ala dat ook in je benen gaat zitten gaat het veeeeeel sneller. Haha.

Let op de zon waar de zon staat im geen rondjes te rijden.

Kus

Los 4 M's
  3. Hannie:
    Petje af hoor Dat jullie daar al zijn fijne tocht verder
  4. Hannie:
    Petje af hoor Dat jullie daar al zijn fijne tocht verder
  5. M.de M:
    14 juni 2015
    Goed gedaan mensen. ...ben trots op jullie. ...Koos was even ongerust dat Jan al in België was en Wendy nog in Nederland. ...maar we lezen dat het allemaal goed is gekomen. ..veel succes morgen maar weer!!
  6. Sanemlobatopalas:
    14 juni 2015
    Wat zijn we blij dat jullie al in Antwerpen zijn. Rusten jullie maar goed uit voor morgen. Liefs mma
  7. Tineke:
    15 juni 2015
    Drink nog maar een biertje Wendy, kan je lekker ontspannen x
  8. Marinal Lobato:
    18 juni 2015
    Toppertjes
    Kom maar met dat rood BIER