Dag18 We zijn in Tours

29 juni 2015 - Tours, Frankrijk

We zijn in Tours en hebben daarmee de pelgrimsroute uit het St. Jacobsboekje nr. 1 gefietst. We zijn erg blij dat we het tot Tours hebben volgehouden op de fiets. We zijn ook trots op de prestatie die we nu al geleverd hebben.

Vanmorgen zijn we om half 10 koffie gaan drinken op het terras waar we gisteren ook zaten. Na de koffie en een koffiebroodje zijn we vertrokken richting Tours.

We begonnen met een korte daling, waarna we meteen een klim hadden. Lopen dus. Ik heb besloten de pittige klimmetjes te gaan lopen. Door te lopen wordt ik minder moe, dan wanneer ik op mijn fiets in de laagste schakelstand als een op hol geslagen rad van fortuin rondjes aan het trappen ben. Daar wordt ik heel erg moe van en mijn zweetklieren gaan meteen in de hoogste stand vocht produceren.

Na deze klim moesten we een stukje fietsen en de D 46 richting Vouvray hebben. Dit was een goede weg. Een autoweg met af en toe een helling.  We moesten wel opletten, want na 2 km moesten we links afslaan bij bordje 9,5 T. Gelukkig had ik dat gelezen. Jan fietste voor mij en reed zo dat bord voorbij. Dus ik riep heel hard zijn naam. Hij stopte en vroeg wat er aan de hand was. Ik zei, volgens mij moeten we hier afslaan dit landweggetje op. Jan pakte het boekje erbij, en ja hoor bordje 9.5 t, een beetje verscholen in de bosjes, die kant moesten we op. Deze weg moesten we ongeveer 6,5 km volgen richting Reugny. Het was een slechte smalle landweg, door een bos. Als er een auto aankwam moest je in het gras fietsen.

In Reugny moesten we de D5   hebben richting Etang. We fietsten Reugny binnen en volgden de route zoals in het boekje staat aangegeven. Echter, er was een route barree. We konden niet verder want de weg was weer afgezet met een hek.  En je kon de stratenmakers zien werken aan de weg. Ook stonden er enkele grote graafmachines. Jan heeft niet geprobeerd dit hek weg te halen.

Ik keek om me heen en zag ineens links van mij een fietsroute bord waarop stond: tours 23 km. Het was een jaagpad langs de rivier. We twijfelden geen moment en besloten deze route te volgen. Het was een prachtige route door een bosrijke omgeving langs de rivier. Na ongeveer 8 km kwamen we in het plaatsje Vernou - sur -Brenne aan. Een schattg bloemig plaatsje met een terras dat open was. We stopten voor een eet- en drinkpauze.

Op de kaart in het boekje zagen we dat we waren afgeweken van de route. Ook kwam dit plaatsje niet in de routebeschrijving van het boekje voor. We besloten de fietsroute richting tours te blijven volgen in de hoop dat we de goede richting opgingen. Het is namelijk niet als in Nederland dat er op elke hoek een fietsroutebordje staat welke kant je op moet. Tot aan Vouvray konden we de fietsroute richting Tours volgen. Vanuit Vouvray konden we aan de autorouteborden zien dat we nog maar 9 km naar Tours te fietsen hadden. In Vouvray moesten we ook even zoeken naar het fietsroutebordje richting Tours. Die vonden we en we konden onze fietstocht verder oppakken.

De route was gedeeltelijk op een fietspad langs een drukke autoweg. Het fietspad was wel breed, dus de voorbij razende auto's kwamen niet al te dichtbij langs het fietspad. Beneden aan de weg kon je de rivier zien. Door deze route te volgen hebben we 2 klimmetjes die in het boekje stonden, ontlopen. Tegen 14.45 uur kwamen we Tours binnen fietsen.

We moesten nu richting centrum. Het was even zoeken hoe we verder moesten. Eerst hadden we het adres van een hotel ingetypt in de Mio. We zagen echter, dat we steeds meer verder van het centrum van Tours wegfietsten. dat wilden we niet. Toen hebben we een ander adres van een hotel ingetypt, dichtbij het treinstation van Tours. De Mio gaf aan dat het nog 12 km fietsen was naar dat hotel. Oke, straatje in en straatje uit. We kwamen steeds dichter bij het centrum. In de verte kon ik het grote gebouw van het treinstation al zien. En wat denk je, de Mio stuurt ons een straatje in en bij een trap met een loopbrug over het spoor moesten we overheen. Dat doe ik niet en Jan ook niet. Ik zei tegen Jan, hier rechtdoor zie ik het grote gebouw van het station al. Laten we gewoon die kant opfietsen en dan zien we wel hoe we aan de andere kant van het spoor kuunnen komen voor het hotel. Dat hebben we ook gedaan.

Bij het station bleken er zoveel hotels te zijn. We besloten de Mio uit te zetten en bij een van deze hotels te kijken voor een overnachting. Bij het eerste hotel, dat zich presenteerde als een fietshotel, sprak de meneer geen Engels, en toen ik om wifi vroeg wist hij niet waar ik het over had. Volgende hotel dan maar.

Dat is hotel Rosny. Op de ruit staat met grote letters gratuit wifi. Ik ging daar naar binnen en heb een kamer besteld. De receptioniste van dit hotel is super vriendelijk. spreekt goed Engels en is heel hulpvaardig. Ik vroeg aan haar of er een fietsenmaker in de buurt is, omdat ik wil dat mijn fiets nagekeken wordt. Zij zei: mijn man is fietsenmaker, hij kan wel kijken wat er aan de hand is met je fiets. Ze riep haar man erbij en die heeft samen met Jan het schakelen van mijn fiets nagekeken.

Nadat wij ons opgefrist hadden, zijn wij het centrum ingegaan. De St. Jacobsboekjes 2 en 3 namen we mee en pen en papier. Bij de hamburgertent met de gele M, was er gratis wifi. Daar hebben we wat te drinken besteld en zijn gaan praten over het vervolg van onze fietstocht.

Ik heb de fietstocht van Amsterdam naar Tours fysiek, als intensief en op sommige momenten zelfs als heel zwaar ervaren. Ik heb ook hele leuke ervaringen onderweg gehad. Dit alles heeft er aan toe bijgedragen dat ik mijn leermomenten onderweg ervaren heb. Dit is voor mij zeer waardevol.

Ik wil graag in Santiago de Compostela komen. Echter, wel op een manier die beter bij mij past waardoor ik het ook kan volhouden. Vandaag hebben we besloten gedeeltes met de trein te overbruggen. Ook lijkt het ons leuk om er ook een fietsvakantie van te maken. Dus niet alleen het fietsgevoel, maar ook het vakantiegevoel erbij hebben.

We hebben vanmiddag de route uit boekje 2 goed bekeken. Ook hebben wij het fietsadvies van een van onze volgers meegenomen. We hebben besloten met de trein naar Royan te gaan. Vanuit Royan fietsen we verder naar Biaritz. Daarna zien we wel hoe we verder gaan.

Bij het ticketcentre op het station zijn we goed geinformeerd. Omdat we fietsen bij ons hebben kunnen we niet op elke trein stappen die naar Royan gaat. Er moest een trein gevonden worden waar er nog 2 fietsplekken over waren. We hebben morgen om 17.26 uur de trein naar Royan. 2 keer overstappen. Tegen 22.15 uur komen we in Royan aan. Morgen heb ik nog een hele rustdag. Ik ben er aan toe.

Misschien tot morgen. Hangt ervan af of er wifi in de trein is. Anders tot overmorgen.

We spreken elkaar.

Liefs,

Wendy en Jan

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Los M's:
    29 juni 2015
    Goede beslissing. Het moet leuk blijven.
    Leuk zo met de trein en dan lekker langs de kust.

Veel plezier en tot morgen.

Los 4M's
  2. Querida:
    29 juni 2015
    Halllllooooo goedzo papa dat u van dat hek bent afgebleven. E wat leuk dat jullie ook stukken met de trein gaan, dat is wat ontspander en meer vakantie gevoel. En sneller op bestemming waardoor jullie weer sneller thuis zijn
    Love jullie ☀️❤️
  3. Annette:
    29 juni 2015
    Goede beslissing, de reis naar Santiago moet fijn zijn!
    En gedeeltes met de trein, ook heel leuk.
    Neem je rust dat is belangrijk voor lijf en geest.
    Dikke zoen xx
  4. Rederik:
    29 juni 2015
    gefeliciteerd met deze prestatie. hen jullie belevenissen bijna dagelijks gevolgd. goed idee om per trein naar royan te gaan en van daar naar biarritz te fietsen. jullie volgen dan de vélodyssée (http://www.velodyssey.com ,dit is de engelse versie) tot biarritz, gaan van daar ietts terug naar bayonne en volgen het jaagpad langs het riviertje la nive (dat uit st jean pied de port komt). ik kan jullie t.z.t. meer info geven. succes en veel plezier!
  5. Rederik:
    29 juni 2015
    vanuit biarritz gaat er een trein naar st jean pied de port.
  6. M.de M:
    29 juni 2015
    Fijn Wendy en Jan dat jullie richting Biarritz gaan. ...leuke vakantieroute. ..rust morgen lekker uit! !
  7. Thea:
    30 juni 2015
    Zeker een top prestatie Jan en Wendy en morgen een soort rustdag en dan heerlijk een stuk met de trein! Veel succes en rust even lekker uit, groetjes Erwin en Thea
  8. Vera Jonker:
    30 juni 2015
    Geweldig hoor dat jullie deel 1 van het boekje hebben volbracht. Geniet maar lekker van jullie reis ook met de trein. het moet geen werken worden.
  9. Rederik:
    30 juni 2015
    jan, in de mail tref je mijn telefoonnummer aan zodat we via whatsapp contact kunnen houden over de te volgen route.